Jak tanio rozpocząć własną działalność gospodarczą?
Autorem artykułu jest Marek Stężyński
Każdy przedsiębiorczy człowiek pracujący na tzw. etacie marzy czasami, aby rozpocząć działalność gospodarczą na własny rachunek. Czasami na przeszkodzie ku realizacji marzeń stoi zwyczajny brak środków finansowych lub po prostu brak wiedzy jak tanio i szybko założyć i rozwinąć swoją działalność.
Przy planowaniu przyszłej działalności gospodarczej najważniejszym wydaje się wybór formy, w jakiej zamierzamy prowadzić działalność. Forma ta powinna być adekwatna do przyszłego zakresu prowadzonej działalności gospodarczej. Jeśli planujemy otworzenie sklepu lub firmy handlowej, w którym będziemy jedynym zatrudnionym pracownikiem, to wybierzmy indywidualną działalność gospodarczą. Jeśli natomiast planujemy działalność na dużą skalę, przewidując współpracę z wspólnikami lub inwestorami to wybierzmy którąś ze spółek kapitałowych.
Najprostszą i najtańszą formą prowadzenia działalności gospodarczej jest indywidualna działalność gospodarcza. Inne formy to spółka cywilna, spółka jawna, spółka partnerska, spółka komandytowa, spółka komandytowo – akcyjna, spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, spółka akcyjna. Jeśli nie potrafimy sami wybrać właściwej formy warto skorzystać z usług doradcy. Na rynku istnieje szereg instytucji, które za darmo pomogą wybrać najwłaściwszą formę działalności. Jedną z takich instytucji statutowo zakładających pomoc w tym zakresie jest stowarzyszenie Polskie Towarzystwo Edukacji Ekonomicznej i Bezpieczeństwa w Biznesie. Warto poszukać odpowiedniego partnera. w internecie.
Gdy już wybraliśmy formę możemy przystąpić do rejestracji naszej działalności. Niezbędne do tego będzie nam siedziba firmy. Jeśli jesteśmy właścicielem lokalu, w którym możemy rozpocząć działalność to jesteśmy szczęśliwcami. Jeśli natomiast nie posiadamy żadnego lokalu, a w wynajmowanym przez nas lokalu mieszkalnym właściciel nie zgadza się na rejestrację jakiejkolwiek działalności gospodarczej, to musimy znaleźć siedzibę dla swojej przyszłej firmy. Wynajęcie lokalu w Warszawie na działalność gospodarczą nie jest wcale łatwe, a już na pewno nie jest tanie. Dlatego warto jest rozważyć zarejestrowanie działalność, korzystając z tzw. usługi wirtualnego biura, nazywanej czasem wirtualnym adresem. Usługi te są niezwykle korzystne, gdyż rzadko zdarza się, aby za rejestrację firmy płacić więcej niż 100 zł miesięcznie, co na etapie rozpoczynania i rejestrowania działalności jest niezwykle istotne ze względów kosztowych. Firmy świadczące tego typu usługi oferują także usługi dodatkowe, jak odbiór korespondencji, wynajem umeblowanych pomieszczeń biurowych na spotkania i konferencje, czy też świadczenie usług księgowych. Redukuje to nasze koszty startowe do minimum, zwłaszcza, gdy w początkowym okresie działalności nie potrzebujemy stałej siedziby i biura. Jeśli potrzebujemy dobry adres w Warszawie to warto zajrzeć do internetu i poszukać najtańszych rozwiązań. Wybraliśmy formę działalności, mamy podpisaną umowę najmu wirtualnego biura, czyli możemy przystąpić do rejestracji firmy.
Jeśli wybraliśmy indywidualną działalność gospodarczą powinniśmy zgodnie z zapisami Ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej udać się do najbliższego urzędu gminy lub urzędu miasta z dowodem osobistym oraz wypełnić przygotowany przez dany urząd formularz - zgłoszenie. Zgłoszenie o dokonanie wpisu do ewidencji działalności gospodarczej podlega opłacie w wysokości 100 zł, za każdą zmianę wpisu, opłata wynosi 50 zł.
Zgłoszenie o dokonanie wpisu do ewidencji działalności gospodarczej powinno zawierać:
-imię i nazwisko przedsiębiorcy,
-nazwę firmy
-numer ewidencyjny PESEL
-miejsca zamieszkania przedsiębiorcy
-określenie przedmiotu wykonywanej działalności gospodarczej zgodnie z Polską Klasyfikacją Działalności (PKD),
-datę rozpoczęcia działalności gospodarczej
Wpisu do ewidencji działalności gospodarczej dokonuje organ ewidencyjny, czyli wójt, burmistrz lub prezydent miasta, w ciągu 14 dni od dnia złożenia wniosku. Po dokonaniu wpisu przedsiębiorca otrzymuje zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej.
Jeśli chcemy zarejestrować podmiot posiadający osobowość prawą powinniśmy w myśl tej samej ustawy uzyskać wpis do rejestru przedsiębiorców w Krajowym Rejestrze Sądowym albo do Ewidencji Działalności Gospodarczej. Wypełnienie druków jest podobno łatwe, ponadto zgodnie z hasłami prasowymi obowiązuję zasada jednego okienka, czyli składając dokumenty do KRS składamy równocześnie wniosek o nadanie nr REGON i NIP. Praktyka jest niestety inna. Procedura jednego okienka w znacznym stopniu wydłużyła czas rejestracji podmiotu prawnego, a nie skróciłea jej, ze względu na konieczność przesyłania pocztą (sic) niezbędnych dokumentów pomiędzy Krajowym Rejestrem Sądowym, Głównym Urzędem Statystycznym nadającym numer REGON, i Urzędem Skarbowym nadającym nr NIP. Ponadto jakikolwiek błąd w wypełnieniu druków powoduje przedłużenie rejestracji, gdyż urząd wzywa nas znów pocztą do uzupełnienia wniosku ( choćby chodziło o przysłowiowy przecinek). Warto, więc przy wypełnianiu wniosków skorzystać z usług doradcy, zwłaszcza, gdy są one darmowe. Przy zakładaniu spółki kapitałowych niektóre czynności takie jak zgromadzenie założycielskie udziałowców lub akcjonariuszy, czy zawarcie umowy spółki musimy przeprowadzić w obecności notariusza. Warto, więc tu znów skorzystać z doświadczeń firmy wynajmującej nam wirtualny adres. Często polecony przez nich notariusz znacznie obniży taksę za wykonane czynności.
W miedzy czasie powinniśmy założyć rachunek bankowy. Większość banków wymaga w tym przypadku nr. NIP lub REGON. Jeśli przypomnimy, że do rejestracji w KSR niezbędny jest nr rachunku bankowego sytuacja wygląda trochę na przysłowiową „kwadraturę koła”. Z praktyki warto zwrócić się do NORDEA BANK lub do VWBANK z uwagi na najkorzystniejsze przepisy dot. rejestracji nowych rachunków. Jeśli planujemy indywidualną działalność gospodarczą warto zapoznać się z ofertą Spółdzielczych Kas Oszczędnościowo-Kredytowych, czyli popularnych SKOK – będących jedyną realną alternatywą w stosunku do banków, a oferującym zdecydowanie wyższe oprocentowanie rachunków rozliczeniowych.
Gdy mamy już rachunek bankowy i rejestrację za sobą musimy jeszcze tylko wybrać program, w którym prowadzić będziemy Księgę przychodów i rozchodów – będącym podstawowym dokumentem księgowym w przypadku osób fizycznych, lub musimy w przypadku osób prawnych wybrać biuro rachunkowe prowadzące naszą dokumentację księgową. Prowadzenia samodzielnie pełnej księgowości finansowej nie polecam na starcie, chyba, że posiadamy wykształcenie ekonomiczne. W praktyce lepiej zapłacić 300 zł miesięcznie niż narazić się na nierzetelne prowadzenie dokumentacji księgowej, będącej w naszym kraju przestępstwem.
Teraz nie pozostaje nam już nic innego jak wystawić pierwszą fakturę i zacząć spełniać marzenia o własnym biznesie. Po okresie rozruchu, – jeśli jesteśmy osobami przedsiębiorczymi wkrótce przekonamy się, że nasze dochody mogą wzrosnąć znacznie szybciej niż dochody z pracy etatowej. Aha zapomniałem dodać potrzebujemy też odrobiny szczęścia.
Marek Stężyński www.ebiuro.biz.pl
osobiście mogę polecić SKOK NIKE
Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz